A Blender 4.3 bevezeti a kísérleti Vulkan backendet

A Blender Alapítvány bejelentette a Blender 4.3 megjelenését, amely jelentős frissítést hoz ehhez az ingyenes, platformfüggetlen és nyílt forráskódú 3D grafikai és modellező szoftverhez.

A Blender 4.3 bevezeti a kísérleti Vulkan backendet

Kísérleti Vulkan backend bevezetése

A Blender 4.3 kiadása kísérleti Vulkan backendet vezet be Linux és Windows rendszerekre a felhasználói felület rendereléséhez. Ez az alapértelmezett OpenGL backend helyett a Preferences > Interface > Developer Extras > System > Backend menüpontban kapcsolható be. Ugyanakkor vannak korlátozások, például a GPU-alapú subdivison és az OpenXR támogatás hiánya, illetve az OpenGL backendhez képest lassabb teljesítmény.

A kísérleti Vulkan backend Linux rendszeren támogatott AMD Radeon RX 400 és újabb sorozatú grafikus kártyákon az AMD hivatalos drivereivel, régebbi AMD GPU-kkal a Mesa driverek használatával, NVIDIA GeForce GTX 900 és újabb kártyákon az NVIDIA hivatalos drivereivel, valamint Intel UHD, IRIS és Arc alapú GPU-kkal szintén a Mesa drivereken keresztül.

Fast GI Approximation, új Metallic BSDF

A Blender 4.3 több új funkciót is bemutat. Ilyen például a Fast GI Approximation kapcsoló, a fények és árnyékok jobb összekapcsolása, hogy elérje a Cycles funkcionális egyenértékűségét, egy új Metallic BSDF node a Shader Editorban, egy új Gabor Noise textúra node, valamint egy új színséma a mozgási útvonalak színeinek meghatározására az aktuális képkocka előtt és után. Továbbá mostantól elérhető egy cseppentő gomb a tulajdonságoknál, ahol csontokat lehet kiválasztani, és támogatottá vált az akcióválasztók használata adatblokkokhoz a Properties Editorban.

Többmenetes kompozitálási támogatás az EEVEE-hez

További újítás az EEVEE-hez hozzáadott többmenetes kompozitálási támogatás, egy White Point konverziós mód a Color Balance node-hoz, valamint egy új globális „Save As Render” opció a File Output node-ban. Ezenkívül a GPU kompozitor mostantól támogatja a Cryptomatte metaadatokat, a Geometria node-ok pedig új „For Each Element” zónát és Grease Pencil adatokat kaptak, valamint a node csoportokhoz immár hozzáadhatók gizmo-k.

A kiadás egy új figyelmeztető node-ot is bevezetett, amely lehetővé teszi egyedi figyelmeztetések hozzáadását a node csoportokhoz. Mostantól lehetőség van geometriák elnevezésére a Set Geometry Name node-dal, a node-időzítések pontosabbá váltak, a szobrászati maszk hozzáférhetővé vált a node-eszközökben, és új node-ok jelentek meg, mint például a Hash Value, Integer Math és Matrix Determinant.

Hardveresen gyorsított Ray-tracing támogatás

A Blender 4.3 támogatja a hardveresen gyorsított ray-tracinget Linuxon, a Grease Pencil funkció átdolgozásával pedig megszűntek korábbi korlátozások, miközben javult a teljesítmény. Az új kiadás tartalmaz egy frissített Volume Scattering node-ot, amely most több fázisfüggvényt támogat, továbbá a B-Spline-ok kompaktabb OptiX-reprezentációját, egy Diffuse Roughness bemenetet a Principled BSDF-hez, és egy új “Minimum Stretch” iteratív kicsomagolási módszert.

Az új funkciók mellett frissült a Bevel Modifier is, amely most már egyedi attribútumokat is használhat bevel súlyokként. Emellett új ecsetkezelési munkafolyamat, valamint hálóobjektumokhoz készült új ecsetek jelentek meg, hogy a meglévő ecsetkészlet teljesebb legyen. Egy új Mask from Boundary operátor is bemutatkozott, amely lehetővé teszi a maszkértékek módosítását háló- vagy felületszigetek alapján.

Fejlesztések a videószekvencer terén

A videoszekvencer is fejlesztéseken esett át: mostantól támogatja a hangcsíkok alkeret szintű igazítását a Slip operátorral, a Color Balance és Tonemap módosítók sokkal gyorsabbak lettek, és új Szaturáció és Szorzás színvezérlők érhetők el a csíkokhoz. Továbbá a preview területhez csatlakoztak a snap funkciók, a film- és képcsíkok bélyegképei gyorsabban töltődnek be, a Box Select alapértelmezett eszközzé vált az idővonalon, valamint most már könnyebb a csíkok csatlakoztatása és leválasztása a kiválasztás és transzformáció érdekében.

A felhasználói felületet érintő fejlesztések

Végül a felhasználói felület is számos fejlesztést kapott. Új SVG ikonok jelentek meg az állapotsorhoz, a szerkesztési területek mostantól egyszerűen áthelyezhetők húzással, a megjelenített geometria kiválasztható az instance fából, az egér 4-es és 5-ös gombjai hozzárendelhetők a fájlkezelőben történő navigáláshoz, és mostantól a párbeszédpanelek és a fájlkezelő közvetlenül használhatják az SVG ikonokat.

További részletekért tekintsd meg a kiadási megjegyzéseket. A Blender 4.3 már letölthető a hivatalos weboldalról, univerzális binárisként, amely szinte bármilyen GNU/Linux disztribúción telepítés nélkül futtatható.