OpenMW 0.49.0: Három év munkájának gyümölcse végre beérett

Három év várakozás után megérkezett az OpenMW 0.49.0, mely az The Elder Scrolls III: Morrowind című 2002-es RPG stílusú játék nyíltforráskódú implementációja. A verzió nemcsak a projekt eddigi legnagyobb szabású kiadása, hanem új korszak kezdetét is jelenti. A fejlesztők teljes mértékben átdolgozták az animációs rendszert, amely immár támogatja a kevert átmeneteket, lehetővé téve a rugalmasabb mozgásokat és a modolható animációváltásokat. Emellett számos harc- és mozgáslogikát érintő változtatás is történt: a közelharci találatok értékelése közelebb került az eredeti Morrowind viselkedéséhez, az ellenségek új prioritási szempontok alapján döntenek, és már a harc kiértékelése is a fegyver elengedésének pillanatában történik, így pontosabb visszajelzést ad a játék. A Sun Damage és Spell Absorption effektusok működését is helyreállították, és már az eredeti játékkal kompatibilis módon érzékelik a környezeti viszonyokat a játékosok.

OpenMW 0.49.0: Három év munkájának gyümölcse végre beérett

Grafikai és technikai áttörések az OpenMW 0.49.0 verzióban

A látványosabb megjelenésért dolgozó fejlesztők alaposan újragondolták a fénykezelést: a motor most már minden pontfényforrás esetén képes spekuláris világítást nyújtani, és finomabb átmeneteket kínál a napfény irányának kezelésekor.

A víz shader új hullámzást és napfény-szóródást hozott, továbbá lehetővé vált a csapadékok eltakarása tetők és hidak alatt. A motor teljesítménye is javult, különösen a cellaváltások közbeni töltések minimalizálásával, míg a post-process effektek stabilabbak lettek és számos új belső változót is elérhetővé tettek a fejlesztők számára. A NIF-formátum kezelése újabb effektusokat támogat, például a NiFogProperty vagy a NiParticleBomb elemeket, amelyek jobb modkompatibilitást biztosítanak. Mindezeket kiegészíti a MyGUI és Qt6 támogatás, valamint a platformonkénti stabilitási fejlesztések, különösen macOS-en és AMD GPU-kon.

Kiterjesztett Lua képességek

A 0.49.0 kiadás új szintre emelte az OpenMW-Lua képességeit. Már nemcsak játékobjektumokat lehet létrehozni, mozgatni és eltávolítani, hanem lehetőség nyílt a mentések betöltésére és elmentésére szkripten keresztül, a játékmenet közben. A scriptek hozzáférhetnek a frakciókhoz, varázslatokhoz, animációkhoz, audioeffektekhez, VFS-rendszerhez, YAML-adatokhoz és a teljes UI-stackhez is. A rendszer olyan részletekig képes kezelni a játékot, mint a szereplők encumbrance-adatai, a cellák pihenési engedélyei vagy a frakcióreakciók. A bővülő API-kon túlmenően stabilitási javításokat is beépítettek: a belső Lua-memóriakezelés robusztusabbá vált, és a szkriptek már nem okozhatnak összeomlást a tárolási vagy referenciakezelési hibák miatt. Mindemellett a régi mwscript nyelvet sem hagyták el: visszaállították a GetCollidingPC működését és több funkciót is pontosítottak a Tamriel Rebuilt mod kompatibilitása érdekében.

Határokon túl: Kezdeti Oblivion, Skyrim és Fallout prototípus-támogatás érkezett

Az OpenMW 0.49.0 egyik legmeglepőbb és legambiciózusabb újítása, hogy megkezdődött az Oblivion, Skyrim, valamint a Fallout 3–4 támogatásának kísérleti integrálása. Bár jelenleg ezek csupán „walking simulator” szintű prototípusfunkciókkal működnek, a motor már képes beolvasni az ESM fájlokat, megjeleníteni a világokat és a karaktereket, valamint az alapobjektumokat és könyveket is kezelni.

Fallout 3 az OpenMW 0.49.0 verzióban

A TES4+ NIF formátumú modellek olvasására szolgáló saját parser tovább fejlődött, és már támogatja a Fallout 4 shaderanyagait is. Ehhez társul a Fallout BA2 archívumok olvasásának képessége, valamint a Skyrim és Oblivion specifikus objektumok alapvető renderelése. Ez a nyitás nem jelenti a Morrowind háttérbe szorítását: a fejlesztők célja, hogy az új támogatásokon keresztül még jobbá és jövőállóbbá tegyék az OpenMW-t, valamint hogy a Bethesda játékmotorjainak fejlődése inspirálja az OpenMW eszközeit és formátumait.

Egy Sykrim folyosó: Az OpenMW fejlesztői humorosan megjegyezték: „Nem, ez nem a Skyblivion”

Az új kiadás nemcsak technikai mérföldkő, hanem közösségi szempontból is jelentős: támogatja a Windows 11 sötét módját, új nyelveken lokalizálták a launchert, javították az OpenMW-CS kezelhetőségét és új fejlesztőbarát funkciókkal gazdagították a modding eszközöket. A játékosok számára is kézzelfogható a változás: az alkimista eszközöket most már manuálisan lehet kiválasztani, a javítási és töltési ablakok átláthatóbbak lettek, a UI ablakokat nem lehet többé kilógatni a képernyőről, és a térképek, naplók, szkriptek működése is pontosabb lett az eredeti játékhoz képest. Mindezek egy rendkívül érett, nyílt forráskódú játékmotor irányába mutatnak,amely így egy valódi alternatív platformmá válik a klasszikus Bethesda-játékokhoz.

A részletes kiadási megjegyzések a projekt weboldalán olvashatók. A játék futtatásához rendelkezned kell a Morrowind eredeti példányával, amelyet beszerezhetsz a GOG-n vagy a Steamen.