A Blender Alapítvány bejelentette a Blender 4.4-es stabil verziójának megjelenését, amely a népszerű, ingyenes, nyílt forráskódú 3D grafikai és modellező szoftver újabb nagy frissítése. A 4 hónappal a Blender 4.3 után érkezett 4.4-es verzió számos új funkcióval és fejlesztéssel bővíti a szoftver képességeit. A kiadás a compositorban mostantól támogatja az egész számú csatlakozókat, és sokkal pontosabb Fast Gaussian módot kínál a Blur node-ban. Emellett a Glare node teljesen újratervezett változatot kapott, amely jobb irányítást és felhasználói élményt biztosít, valamint támogatást nyújt a H.265/HEVC kodekkel való videó rendereléshez.
Tartalomjegyzék

Új Vulkan alapú renderelés és GPU támogatás
A Blender 4.4 az első verzió, amely a Vulkan API-t használja a Cycles renderelésének megjelenítésére. A Blender Alapítvány fejlesztői azt nyilatkozták, hogy a folyamatot új szálkezelési modellre alapozva valósították meg, amely az OpenGL használatához képest ugyanazon teljesítményt biztosítja. A GPU rendereléshez mostantól támogatottak az NVIDIA GeForce RTX 50×0 grafikus sorozat (Blackwell) és az AMD RX 90×0 sorozat (RDNA4) kártyák is. Emellett a HIP-RT már nem kísérleti jellegű az AMD hardverek számára, valamint a ROCm 6.0 a minimálisan szükséges verzió a Linux rendszerekhez AMD GPU-k esetén.
Új ecsettípusok és továbbfejlesztett eszközök
A Blender 4.4-ben új ecsettípus, a Plane brush jelent meg, amely a meglévő Flatten, Fill és Scrape ecsetek kiterjesztése. Az új eszközzel a felhasználók stabilizálhatják és szabályozhatják az ecset hatókörét a sík fölött és alatt, továbbá új „Select by Trait” lehetőség is elérhető, amely lehetővé teszi például a 3-pólusú vagy 5-pólusú pontok kiválasztását. Az átfedések (overlays) is teljesen újraírásra kerültek a jobb következetesség és bővíthetőség érdekében. A Vulkan kísérleti backend jelentős frissítést kapott a teljesítmény, stabilitás és kompatibilitás terén, valamint a CPU compositor is újraírásra került, hogy felkészítsék a jövőbeli fejlesztésekre.
További fontos újdonságok
A Blender 4.4 támogatja a 10 és 12 bit/csatorna videókat, valamint a BT.709 színtérben való videó renderelését. A videólejátszás pontosabb YUV->RGB konverzióval és gyorsabb előnézeti lejátszással érkezik a lebegőpontos (float) és HDR tartalmakhoz. A szoftver támogatja a szövegsávok közvetlen szerkesztését az előnézeti területen. További fejlesztés, hogy most már lehetőség van az eszközök rendezésére az eszközkatalógus szerint, nem csak név alapján, valamint a szöveg másolásának hibáját is kijavították a Blenderből más alkalmazásokba Linux rendszereken, X11 alatt. Az új verzió bevezeti az eszköz előnézetének eltávolítását célzó új operátort és a csomópontok vízszintes méretezésénél történő automatikus igazítást.
A Blender 4.4 többféle csomagformátumban illetve univerzális binárisként is elérhető, amely szinte minden GNU/Linux disztribúcióval kompatibilis, így telepítés nélkül futtatható közvetlenül a hivatalos weboldalról történő letöltés és kicsomagolás után. További részletekért tekintsd meg a kiadási jegyzeteket, ahol részletes bemutatót tekinthetsz meg az újdonságokról.