A Mesa 25.0 egy új Vulkan réteget kapott, amely korlátozza a jelentett VRAM mennyiségét

Egy fél éve benyújtott merge request alapján egy új Vulkan réteg készült a Mesahoz, amely lehetővé teszi a szándékosan korlátozott VRAM (videómemória) méret jelentését az alkalmazások számára. Ennek a rétegnek az elsődleges célja, hogy tesztelési környezetekben támogassa a fejlesztőket és tesztelőket abban, hogy ellenőrizzék, hogyan viselkednek a játékok vagy szoftverek, ha a valóságosnál kevesebb videómemóriát érzékelnek.

A Mesa 25.0 egy új Vulkan réteget kapott, amely korlátozza a jelentett VRAM mennyiségét

A réteg működése és előnyei

A réteg lehetővé teszi, hogy a fejlesztők manuálisan beállítsanak egy virtuális VRAM-korlátot. Az alkalmazások (pl. játékok) ezt a korlátot látják, és ennek megfelelően módosíthatják a memóriakezelési stratégiáikat (pl. textúrafelbontás csökkentése).

Bár a réteg a jelentett VRAM-mennyiséget szabályozza, nem blokkolja a tényleges memóriafoglalásokat. Ha a beállított korlát alacsonyabb, mint a fizikailag rendelkezésre álló VRAM, az alkalmazások továbbra is foglalhatnak memóriát – ez a tesztelést realisztikusabbá teszi anélkül, hogy működésképtelenné tenné a programot.

Fejlesztési háttér és licensz

A réteg kódja részben a Mesa projektben már létező Vulkan rétegek alapján készült, amelyeket a fejlesztők átalakítottak és bővítettek a VRAM-szabályozó funkcióval. A commit-ban emiatt feltüntették a Google (2017) és Red Hat (2019) copyright jelzéseket, tiszteletben tartva ezzel az eredeti kód forrását.

    Miért fontos ez az új funkció?

    A funkció segítségével a játékfejlesztők tesztelhetik, hogyan alkalmazkodnak programjaik a kisebb VRAM-mal rendelkező rendszerekhez, például belépő szintű videókártyák esetén, illetve hasznos lehet azoknak a felhasználóknak, akik modern alkalmazásokat szeretnének régebbi hardveren futtatni.

    Mivel a réteg nyílt forráskódú, a közösség szabadon továbbfejlesztheti vagy testre szabhatja saját igényei szerint.

    „A réteg célja, hogy a fejlesztők ne csak a maximális hardveres teljesítményre optimalizáljanak, hanem megértsék, hogyan viselkednek alkalmazásaik korlátozott erőforrások mellett. Ez kulcsfontosságú a stabil és adaptív szoftverek létrehozásához.” -Nyilatkozták a fejlesztők

    A funkció várhatóan hamarosan bekerül a Mesa fő ágába, és elérhető lesz Linuxon, valamint más, Vulkant támogató platformokon is.