A Blender Alapítvány kiadta a Blender 4.2 LTS-t, amely a legújabb stabil verziója ennek a hatékony, nyílt forráskódú, ingyenes és platformfüggetlen 3D grafikai szoftvernek GNU/Linux, macOS és Windows platformokra.

A Blender 4.2 LTS, amely a Longtime Support ág (LTS) része, 2026 júliusáig kap frissítéseket,és kiemelkedő újdonságai közé tartozik a GPU-gyorsított kompozitálás a végső renderelésekhez, alapértelmezett GPU-gyorsítás az AMD GPU-k számára Linux és Windows rendszereken, valamint az újraírt renderkompozitor CPU háttérprogram a teljesítmény növelése érdekében.
A 4.2 LTS emellett gyorsabb visszavonást hoz az implicit megosztás miatt, támogatást nyújt a CPU renderelésekhez GPU-gyorsított zajcsökkentés használatával, javított zajcsökkentési minőséget biztosít az OpenImageDenoise 2.3 által, valamint a Ray Portal BSDF-t a portálok rendereléséhez látványeffektekhez és egyéb produkciós trükkökhöz.
Az EEVEE render motor teljesen újraírásra került, hogy lehetővé tegye a globális megvilágítást, elmozdulást, jobb SSS-t, viewport motion blurt és sok más funkciót, a Cycles pedig jelentős frissítést kapott, hogy a renderelések jobban nézzenek ki és gyorsabban készüljenek el, a Principled BSDF pedig mostantól támogatja a fizikailag pontos vékony film interferencia hatásokat a specular reflectionhöz és a transmissionhöz.
Továbbá, ez a kiadás új „Khronos PBR Neutral view transform”-ot ad hozzá, amelyet kifejezetten a PBR színpontosságra terveztek és termékfotózási célokra szántak, testreszabható forgatási lépések növekményét adja a „Transform tool”-hoz, támogatást nyújt a görbetípusok konvertálásához, és alapértelmezetten engedélyezi a folyadék hálózást a fluidum területeken.
Egyéb figyelemre méltó változások közé tartoznak az új „Trim”, „Mask”, „Hide” és „Face Set” szobrászati eszközök, amelyek gyorsan hoznak létre sokszög alakzatokat, a trim eszközök támogatása gyors vagy pontos megoldókkal, a „Motion Path” pontok mostantól használhatják a „Vertex” téma színt, és a „Copy Global Transform” bővítmény „Fix to Camera” és „Relative Copy-Paste” opciókat kapott.
A felhasználói felületet is frissítették a Blender 4.2 LTS-ben egy új „Copy Driver to Selected” jobb klikk menüponttal, amely lehetővé teszi a tulajdonság meghajtójának másolását az összes kiválasztott elem azonos tulajdonságára, támogatja a vízszintes szabályokat a függőleges elrendezésekben és a függőleges szabályokat a vízszintes elrendezésekben, betűtípus shader optimalizációkat hoz, javított négyzet alakú színválasztót széles képernyőkön, javított állapotsáv billentyűzetkiosztás megjelenítést, valamint kisebb és nagyobb megerősítő párbeszédpanelek javítását.
Ez a kiadás az add-onokat és témákat bővítményeként egyesíti, amelyeket letölthetsz az extensions.blender.org weboldalról, megkönnyíti a stúdiói folyamatokba való integrálást, új foglalat típusú mátrixokat ad hozzá, amelyben könnyebb dolgozni a transzformációkkal csomópontok segítségével, és interaktívabbá teszi a csomópont eszközöket.
Végül, de nem utolsósorban, a Blender 4.2 LTS dizájn, eszköz és teljesítmény frissítéseket hoz a Video Sequencerhez, támogatja a hajgörbék importálását és exportálását, valamint a pontfelhők importálását, még hordozhatóbbá teszi a Blendert azáltal, hogy lehetővé teszi a saját konfigurációk magunkkal hozatalát, GLSL szintaxiskiemelést ad a szövegszerkesztőhöz, és Bloom módot ad a Glare csomóponthoz.
Tekintsd meg a kiadási megjegyzéseket további részletekért a Blender 4.2 LTS-ben szereplő változásokról, amelyet most azonnal letölthetsz a hivatalos weboldalról egy univerzális bináris fájlként, amelyet szinte bármely GNU/Linux disztribúción használhatsz anélkül, hogy bármit telepíteni kellene a személyi számítógépedre.