Az NVIDIA kiadta az 575.57.08 verziószámú Linux meghajtóprogramját

8/10
Ez a verzió több komoly stabilitási és kompatibilitási problémát javít, amelyek közvetlenül érintik a napi használatot, különösen játékok, compositorok, suspend/resume működés, Wayland és PRIME konfigurációk esetén. Emellett új funkciókat is bevezet, például a Smooth Motion és a Dynamic Boost akkumulátoros támogatása. Ezek nem csak hasznosak, hanem biztonsági és rendszermegbízhatósági szempontból is lényegesek, így a frissítés erősen ajánlott.

Az NVIDIA május 29-én kiadta a legújabb stabil grafikus meghajtóját 64 bites Linux rendszerekhez, 575.57.08 verziószámmal. Ez a frissítés az R575 béta sorozat fejlesztéseire épül, és számos korábban észlelt problémát orvosol, valamint új képességeket vezet be, különös tekintettel a suspend/restore ciklusok, PRIME konfigurációk és Wayland alatti működés finomhangolására.

Az NVIDIA kiadta az 575.57.08 verziószámú Linux meghajtóprogramját

Főbb hibajavítások az új stabil verzióban

A kiadás megszüntet egy memóriahasználati hibát, amely X11 környezetben, OpenGL vagy Vulkan alkalmazások használata esetén a rendszer felfüggesztése és visszatérése után fokozatos memóriafogyást okozott. Egy másik jelentős javítás a Reverse PRIME beállításokat érinti, ahol eddig a képernyő feketévé válhatott vagy az alkalmazások teljesen lefagyhattak. Ezek a hibák mostantól nem jelentkeznek, javítva ezzel az NVIDIA által nyújtott több-GPU-s konfigurációk stabilitását.

Bővítések és javítások az R575 béta kiadás óta

Az új verzió kiterjeszti az __NV_DISABLE_EXPLICIT_SYNC környezeti változó hatókörét, amely most már nemcsak EGL, hanem GLX és Vulkan alkalmazások esetében is működik. Kijavították azt a hibát, amely miatt a Marvel Rivals összeomolhatott betöltés közben, valamint egy másikat, amely a VK_KHR_present_wait bővítményt használó Wayland alkalmazások lefagyását okozta. Mostantól támogatott a GLX front buffer renderelés Xwayland alatt, emellett több konkrét játék, például a Minecraft, is stabilabban működik ezen a felületen.

Wayland, PRIME és VRR fejlesztések

Javításra került az a probléma is, amely PRIME Render Offload esetén akadályozta a megfelelő működést, ha ugyanaz az NVIDIA GPU volt felelős mind a renderelés, mind a kimenet kezeléséért. A VRR (változó képfrissítési frekvencia) működését korábban blokkolta az EDID felülbírálása, de ezt a hibát is megszüntették. Emellett új támogatás jelent meg a DRM plane tulajdonságaihoz, mint például a COLOR_ENCODING és a COLOR_RANGE, így precízebb képmegjelenítési paraméterek állíthatók be.

További fejlesztések és új funkciók

Frissítették az nvidia-settings panelt is, hogy akkumulátoros üzemmódban is helyesen jelenítse meg a notebook GPU energiaértékeit. Egy új kernelmodul-paraméter, a ‘conceal_vrr_caps’ lehetővé teszi az olyan technológiák engedélyezését, mint az ULMB, még akkor is, ha azok inkompatibilisek a VRR-rel. Bevezetésre került az NVIDIA Smooth Motion támogatása is, ami a mozgásmegjelenítés minőségét javítja. A dinamikus teljesítménykezelést végző nvidia-powerd démon most már akkumulátoros működés közben is képes Dynamic Boost funkciót alkalmazni. Apróbb részletek közé tartozik, hogy az EDID-hez kapcsolódó hangkártyás terméknevekben immár eltávolításra kerülnek a felesleges szóközök, illetve néhány ritkán használt DRM property támogatása megszűnt azokon a rendszereken, ahol a kernelverzió nem éri el a 6.8-at.

Kompatibilitási javítások KDE Frameworks 6 alatt

A kiadás végül kijavít egy hibát is, amely a KDE Frameworks 6-ot használó alkalmazások összeomlását okozhatta, amennyiben ezek render offload módban futottak. Ez a változtatás különösen fontos a modern KDE-alapú disztribúciókat használók számára, ahol a grafikus réteg komplexitása miatt gyakoriak lehetnek a kompatibilitási problémák.

A teljes változáslista és a letöltési lehetőségek elérhetők a kiadási megjegyzésekben.