A Mesa 25.1 alapértelmezetten Zink+NVK-ra vált az elavult Nouveau OpenGL helyett NVIDIA kártyákon

A Mesa 25.1 verzióval a Nouveau felhasználók számára alapértelmezetté válik a Zink+NVK, ezzel kiváltva a régi Nouveau OpenGL illesztőprogramot, mely egy a Collabora nevű portálon szereplő blogbejegyzésben került kifejtésre. A Zink nem közvetlenül a hardvert célozza, hanem Vulkan-alapú OpenGL implementációként működik. Ez a váltás már régóta terítéken volt, és mostanra elérte azt a stabilitást, hogy a legtöbb felhasználó számára problémamentesen használható legyen, miközben jobb teljesítményt és megbízhatóságot biztosít.

A Mesa 25.1 alapértelmezetten Zink+NVK-ra vált az elavult Nouveau OpenGL helyett NVIDIA kártyákon

A Zink fejlődése és az átállás jelentősége a Mesaban

A Zink 2018 óta folyamatosan fejlődött, mára teljes OpenGL 4.6 támogatással rendelkezik, és több hardveres illesztőprogram fölött is konform működést biztosít. Az elmúlt évek során jelentősen javult mind teljesítményben, mind stabilitásban. Jelen állás szerint a Zink+NVK kombináció minden tekintetben előrelépést jelent a régi Nouveau GL-hez képest.

A grafikus kompatibilitási rétegek nem újdonságok. Körülbelül tíz éve Keith Packard kifejlesztette a Glamor nevű rendszert, amely X renderelést valósított meg OpenGL fölött. Ez a megoldás a Modesetting illesztőprogrammal együtt lehetővé tette az X11 hardverfüggő hátterének eltávolítását, így az X11 azonos kernel- és felhasználói térbeli API-kat használhat, mint egy Wayland kompozitor. Hasonló elvet követett a Microsoft is, amikor a régi Direct3D verziókat újabb rétegekre ültette át.

Az átállással járó kihívások

A kompatibilitási rétegek bevezetése általában hosszabb folyamat, mivel az új rétegnek el kell érnie a korábbi illesztőprogramok stabilitását és teljesítményét. A Nouveau az első Mesa illesztőprogram-csomag, amely ezt a lépést megtette, és ennek során számos problémát sikerült előre azonosítani és javítani. Az is segíti ezt az átállást, hogy a régi Nouveau GL illesztőprogram eleve nem volt kiemelkedően jó, így az új rendszernek nem kellett magas szintű követelményeknek megfelelnie.

A jövőben várható, hogy más illesztőprogramok is követik ezt az utat, és fokozatosan megszüntetik a hardveralapú OpenGL illesztőprogramokat a Zink javára. Bár ez még éveket vehet igénybe, és a Zink jelenleg is további finomhangolásra szorul, egy ponton elérheti azt a szintet, ahol a régi illesztőprogramok fenntartása már nem éri meg a minimális teljesítménynövekedésért cserébe.