Az NVIDIA legújabb 570.86.16 béta illesztőprogram verziója megjelent Linux, FreeBSD és Solaris rendszerekhez, amely számos új funkciót és teljesítményjavítást ígér. Az új verzióban támogatottá vált többmonitoros rendszereken a VRR, és megoldottak egy összeomlási problémát is amely az nvidia-settings beállításkezelő programot érintette.
Tartalomjegyzék

Hibajavítások és stabilitási fejlesztések
A fejlesztők kijavítottak egy hibát, amely az nvidia-settings vezérlőpult összeomlását okozhatta VRR attribútumok lekérdezésekor bizonyos monitorokon. Egy másik javítás megoldja azt a problémát, amely miatt külső kijelzők PRIME Display Offloading használatakor lefagyhattak, amíg egy új módváltás meg nem történt. Vulkan alkalmazások esetében megszüntették azt a hibát, amely összeomlást okozhatott ablakméretezési eseményekre való reagáláskor. OpenGL környezetben, különösen többszálú alkalmazások esetében, például a Civilization 6-nál, javították a stabilitást Xwayland alatt.
Új funkciók és kompatibilitási fejlesztések
Az nvidia-settings mostantól NVML-t használ az NV-CONTROL helyett a GPU órajelek és ventilátorsebesség szabályozására, ami lehetővé teszi ezek használatát Wayland alatt is. Engedélyezték a 32 bites kompatibilitást az NVIDIA GBM háttérben. A Dynamic Boost állapota mostantól lekérdezhető a power fájl segítségével a /proc/driver/nvidia/gpus/ könyvtárban. Az nvidia-drm fbdev=1 opciója alapértelmezetten engedélyezett, amely DRM-alapú konzolt biztosít, ha a kernel támogatja.
Grafikai teljesítmény és játéktámogatás
Új alkalmazásprofilokat vezettek be az Indiana Jones and the Great Circle teljesítményének javítására, valamint a grafikai hibák megoldására az Assassin’s Creed Valhalla és az Assassin’s Creed Mirage játékokban. Megvalósították a VK_KHR_incremental_present Vulkan kiterjesztés támogatását. Kijavítottak egy hibát, amely egyes játékok összeomlását okozhatta, amikor a PROTON_ENABLE_NGX_UPDATER változó „1”-re volt állítva.
Energiakezelés és rendszerstabilitás
Bizonyos Ada és újabb generációs GPU-kon letiltottak egy energia-megtakarítási funkciót a DRM Dumb-Buffers API-val allokált felületeknél, mivel az fekete képernyőt eredményezhetett. Támogatottá vált a suspend-then-hibernate sleep mód a systemd 248-as vagy újabb verziójával. Egy új kísérleti funkció lehetővé teszi az alacsony késleltetésű megjelenítési megszakítások kiszolgálását nagy rendszerterhelés esetén, ami a virtuális valóság használatakor különösen előnyös.
Kernel- és rendszerintegráció
Az új conceal_vrr_caps kernelmodul-paraméter lehetővé teszi bizonyos kijelzők speciális funkcióinak, például az ULMB-nek az engedélyezését a VRR kikapcsolása mellett. Az újabb Linux kernellel való kompatibilitás érdekében a drm_fbdev_generic mostantól drm_fbdev_ttm-re vált a 6.11-es kernelben, míg a 6.12-es verzióban eltávolított output_poll_changed funkciót már nem implementálják.
Konténeres környezet és illesztőprogram-kezelés
Bevezettek egy új JSON fájlt, amely felsorolja a konténeres környezetekben, például az nvidia-container-toolkit és enroot által használt illesztőprogram-fájlokat. Az nvidia-settings mostantól alapértelmezetten lehetővé teszi a GPU túlhúzását azoknál a modelleknél, amelyek támogatják a programozható órajelvezérlést.
Az 570 driver sorozat várhatóan javítja a Linux 6.11 és 6.12 LTS kernelek támogatását, valamint kijavít több korábbi verzióból származó hibát és problémát a jobb felhasználói élmény érdekében. A részletekért érdemes átnézni a kiadási megjegyzéseket.
Aki esetleg szeretné tesztelni ezt a béta kiadást az letöltheti a hivatalos weboldalon, de érdemes elkerülni a telepítését éles környezetben. A stabil NVIDIA grafikus élmény érdekében ajánlott az 565 vagy az 550 illesztőprogram-sorozat használata.