Az NVIDIA 570-es béta driver VRR támogatással érkezik többmonitoros rendszereken

Az NVIDIA legújabb 570.86.16 béta illesztőprogram verziója megjelent Linux, FreeBSD és Solaris rendszerekhez, amely számos új funkciót és teljesítményjavítást ígér. Az új verzióban támogatottá vált többmonitoros rendszereken a VRR, és megoldottak egy összeomlási problémát is amely az nvidia-settings beállításkezelő programot érintette.

Az NVIDIA 570-es béta driver VRR támogatással érkezik többmonitoros rendszereken

Hibajavítások és stabilitási fejlesztések

A fejlesztők kijavítottak egy hibát, amely az nvidia-settings vezérlőpult összeomlását okozhatta VRR attribútumok lekérdezésekor bizonyos monitorokon. Egy másik javítás megoldja azt a problémát, amely miatt külső kijelzők PRIME Display Offloading használatakor lefagyhattak, amíg egy új módváltás meg nem történt. Vulkan alkalmazások esetében megszüntették azt a hibát, amely összeomlást okozhatott ablakméretezési eseményekre való reagáláskor. OpenGL környezetben, különösen többszálú alkalmazások esetében, például a Civilization 6-nál, javították a stabilitást Xwayland alatt.

Új funkciók és kompatibilitási fejlesztések

Az nvidia-settings mostantól NVML-t használ az NV-CONTROL helyett a GPU órajelek és ventilátorsebesség szabályozására, ami lehetővé teszi ezek használatát Wayland alatt is. Engedélyezték a 32 bites kompatibilitást az NVIDIA GBM háttérben. A Dynamic Boost állapota mostantól lekérdezhető a power fájl segítségével a /proc/driver/nvidia/gpus/ könyvtárban. Az nvidia-drm fbdev=1 opciója alapértelmezetten engedélyezett, amely DRM-alapú konzolt biztosít, ha a kernel támogatja.

Grafikai teljesítmény és játéktámogatás

Új alkalmazásprofilokat vezettek be az Indiana Jones and the Great Circle teljesítményének javítására, valamint a grafikai hibák megoldására az Assassin’s Creed Valhalla és az Assassin’s Creed Mirage játékokban. Megvalósították a VK_KHR_incremental_present Vulkan kiterjesztés támogatását. Kijavítottak egy hibát, amely egyes játékok összeomlását okozhatta, amikor a PROTON_ENABLE_NGX_UPDATER változó „1”-re volt állítva.

Energiakezelés és rendszerstabilitás

Bizonyos Ada és újabb generációs GPU-kon letiltottak egy energia-megtakarítási funkciót a DRM Dumb-Buffers API-val allokált felületeknél, mivel az fekete képernyőt eredményezhetett. Támogatottá vált a suspend-then-hibernate sleep mód a systemd 248-as vagy újabb verziójával. Egy új kísérleti funkció lehetővé teszi az alacsony késleltetésű megjelenítési megszakítások kiszolgálását nagy rendszerterhelés esetén, ami a virtuális valóság használatakor különösen előnyös.

Kernel- és rendszerintegráció

Az új conceal_vrr_caps kernelmodul-paraméter lehetővé teszi bizonyos kijelzők speciális funkcióinak, például az ULMB-nek az engedélyezését a VRR kikapcsolása mellett. Az újabb Linux kernellel való kompatibilitás érdekében a drm_fbdev_generic mostantól drm_fbdev_ttm-re vált a 6.11-es kernelben, míg a 6.12-es verzióban eltávolított output_poll_changed funkciót már nem implementálják.

Konténeres környezet és illesztőprogram-kezelés

Bevezettek egy új JSON fájlt, amely felsorolja a konténeres környezetekben, például az nvidia-container-toolkit és enroot által használt illesztőprogram-fájlokat. Az nvidia-settings mostantól alapértelmezetten lehetővé teszi a GPU túlhúzását azoknál a modelleknél, amelyek támogatják a programozható órajelvezérlést.

Az 570 driver sorozat várhatóan javítja a Linux 6.11 és 6.12 LTS kernelek támogatását, valamint kijavít több korábbi verzióból származó hibát és problémát a jobb felhasználói élmény érdekében. A részletekért érdemes átnézni a kiadási megjegyzéseket.

Aki esetleg szeretné tesztelni ezt a béta kiadást az letöltheti a hivatalos weboldalon, de érdemes elkerülni a telepítését éles környezetben. A stabil NVIDIA grafikus élmény érdekében ajánlott az 565 vagy az 550 illesztőprogram-sorozat használata.